Serdecznie zapraszamy wraz z Fundacją dla Rodaka na spotkanie
autorskie
z Pawłem Jaszczukiem.
Chłodne, listopadowe wieczory to doskonały czas, aby podyskutować o jesieni życia.
O
przemijaniu, samotności i niezrealizowanych marzeniach pisze właśnie
Paweł Jaszczuk w swojej najnowszej książce „Po tej
stronie księżyca”, o której będziemy mieli okazję podyskutować
z pisarzem na spotkaniu autorskim 17 listopada (czwartek) o godz.
17.00 w naszej filii.
„Po tej stronie księżyca” to kontynuacja losów bohaterów z powieści „Szczęśliwa Przystań”.
Zapraszamy, wstęp wolny!
Paweł Jaszczuk – (ur. 1954) prozaik, dramaturg, zdobywca
Nagrody Wielkiego Kalibru (2005).
Mieszka w
Olsztynie.
Olsztyński autor debiutował jeszcze na początku
lat 90. XX wieku powieścią „Testament Schlichtingera” (1991),
ale popularność i uznanie zyskał kilkanaście lat później,
dzięki serii powieści kryminalnych retro z lwowskim dziennikarzem
śledczym Jakubem Sternem. Już pierwsza z nich, zatytułowana
„Foresta Umbra” (2004), zdobyła Nagrodę Wielkiego Kalibru.
Jaszczuk pisze kryminały retro w odmianie noir, z wyrazistym, wciąż
pakującym się w kłopoty, głównym bohaterem oraz mrocznymi,
pełnymi brutalnych zbrodni intrygami kryminalnymi. W każdej z
powieści z cyklu lwowskiego pisarz posługuje się podobnym
schematem fabularnym: główny bohater z jednej strony zmaga się z
zawirowaniami w życiu prywatnym (problemy z porozumieniem się z
przełożonymi i bliskimi), z drugiej – prowadzi dziennikarskie
śledztwa w sprawie seryjnych morderstw, dokonywanych zwykle przez
zaburzonych psychicznie zwyrodnialców, nie raz, nie dwa ryzykując
życie oraz zdrowie swoje i współpracowników oraz wchodząc w
paradę inspektorowi miejscowej policji, Ziębie. Ważną rolę w
cyklu Jaszczuka odgrywa przedwojenny Lwów. Autor Planu Sary (2011)
jako pierwszy z polskich autorów kryminałów retro umieściła
akcję cyklu w tym właśnie mieście. W kryminałach o Sternie
widoczna jest niezwykła dbałość o historyczne detale, umiejętnie
wplatane w intrygę. Powieści takie, jak Jaszczuka stanowią coś w
rodzaju literackich wypraw do zaginionych światów, miejsc, które
przeorała i zniszczyła historia, odbierając im dawną specyfikę.
Nie przez przypadek znany pisarz, Włodzimierz Kowalewski tak pisał
o Akuszerze śmierci: „Czułem się, jakbym był w przedwojennym
Lwowie, a raczej – że po prostu tam jestem”. Jaszczuk nie
ogranicza się tylko i wyłącznie do pisania prozy kryminalnej,
tworzył i wciąż tworzy powieści psychologiczno-obyczajowe, z
których na szczególną uwagę zasługują dwie: „Testament”
(poprawiona i rozwinięta wersja debiutu, 2007) oraz „Ochronka
Anioła Stróża” (2013). W pierwszej z tych książek akcja
rozgrywa się w roku 1914 w Kortau, czyli w dzisiejszej dzielnicy
Olsztyna – Kortowie, gdzie wówczas mieścił się szpital
psychiatryczny. Poprzez historię młodego psychiatry, który
zakochuje się w pacjentce, autor opowiada o rozpadzie prywatnego
świata u progu kataklizmu I wojny światowej, o mechanizmach
działania ludzi, którzy z zadziwiającą łatwością poddają się
irracjonalnym impulsom i przekraczają cienką granicę między
normalnością a szaleństwem. W „Ochronce Anioła Stróża”
głównym bohaterem jest sławny pisarz, Piotr Magnus, który
postanawia skończyć z literaturą, ale z ciekawości przyjmuje
ostatnie zlecenie napisania biografii bogatego biznesmena. Opis
żmudnych zmagań Magnusa z materią biograficzną staje się w
książce Jaszczuka rodzajem prozatorskiego traktatu na temat sensu
pisania, powinności pisarza czy napięć między prawdą a fikcją w
tekstach (auto)biograficznych.
[źródło: Instytut Książki]
Bibliografia:
„Testament Schlichtingera” (1991), „Foresta Umbra” (2004),
„Testament” (2007), „Plan
Sary” (2011), „Marionetki”
(2012), „Akuszer śmierci” (2013), „Ochronka Anioła Stróża”
(2013), „Na
skraju nocy” (2015), „Foresta Umbra” (2017),
„Lekcja martwej mowy” (2017), „Sekret antykwariusza”
(2019),
„Szczęśliwa przystań” (2021), „Po tej stronie księżyca”
(2022)”.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz